Monday, January 30, 2012

Clockwork Prince - The Infernal Devices #2 - Cassandra Clare - Review


Hoef! Voor mensen die net zoals ik een paar bedenkingen hadden bij het eerste boek: hou vol! Het tweede boek is veel beter. Ik krijg zelfs het gevoel dat het eerste boek een heel lange proloog is en dat het verhaal pas echt start in het tweede boek.

Er wordt veel meer gefocust op het verleden en de mysteries van Will en Tessa, naast het verhaal van de Magister. We komen meer over hen te weten, maar hebben ook weer vragen bij al deze nieuwe info. Ook de gevoelens gaan zo veel dieper: Tessa’s verlangen naar Will, maar haar liefde voor Jem, Will die de laatste 5 jaar van zijn leven een zware last met zich meedroeg en daar nu misschien eindelijk een einde aan kan maken. Jem die diep van binnen enorm kwaad is, maar toch lijkt te aanvaarden dat hij stervende is… Alles vloeit mooi in elkaar over en je wilt telkens weten wat er op de volgende pagina gaat gebeuren.

Ook waren er hier geen onrealistische, geforceerde wendingen zoals in het eerste boek. Ik moest nooit mijn wenkbrauwen fronsen en zeggen: “Hoe toevallig…” terwijl ik dat in het eerste boek meermaals gedaan heb.
Wel moet ik toegeven dat (en dit is wel hetzelfde als in het eerste boek) de “oh-neen-ik-had-dit-totaal-niet-verwacht” wending er zo vingerdik op lag dat het niet meer zo verrassend was. Dat is natuurlijk wel jammer, maar ik moet in mijn achterhoofd houden dat dit een Young Adult boek is en dat is dus geen enorm gesofisticeerde dingen moet verwachten.

Een hele verbetering op het eerste boek, al blijft het wel duidelijk dat dit geen “moeilijk” boek is en ik de reeks nog altijd zie als een tussendoortje waarmee ik mij plezierig kan bezighouden.
De boeken zijn rap uitgelezen, dus als je wat tijd hebt en zin hebt in een bovennatuurlijk verhaal gesitueerd in Victoriaans Londen: go for it.